Herbert Vissers College

Maker Space

Herbert Vissers College

Maker Space

Herbert Vissers College

Maker Space

Herbert Vissers College

Maker Space

Herbert Vissers College

Maker Space

Het 'Maker Space'-lokaal stimuleert creativiteit met hoge tafels, een 'brain'-tafel, coachhoek en door leerlingen gemaakte krattenlampen.

Oplevering
September 2019
Opdrachtgever
Herbert Vissers College
Locatie
Nieuw-Vennep
Oppervlakte
260 m²
260 m²
Achtergrond van project
Achtergrond van project

Actief leren en creëren

Het 'Maker Space'-lokaal is ontworpen voor creatieve lesmethoden. De hoge tafels houden leerlingen actief betrokken, terwijl de “brain”-tafel ruimte biedt voor brainstormsessies. In een afgescheiden hoek kunnen coachgesprekken plaatsvinden voor extra begeleiding. De krattenlampen, gemaakt samen met de leerlingen, geven de ruimte een unieke en persoonlijke uitstraling, waardoor creativiteit en samenwerking centraal staan.

Opdrachtgever aan het Woord

Een inspirerende samenwerking

"Wij werkten al eerder met Inside Options. Het afgelopen jaar hebben we gekeken naar hoe de eerste ruimte gebruikt werd en dat meegenomen in het ontwerp voor de tweede ruimte. Dat kenmerkt de samenwerking met Desiree: luisteren, kijken, samen denken en samen werken.

Desiree nam dat heel letterlijk door een groep leerlingen intensief mee te nemen in het ontwerpproces. In een onderwijsproject van 3 maanden hebben leerlingen goed kunnen ervaren hoe een ontwerpproces in elkaar steekt en hoe het is om een lang project af te ronden. En dat is precies wat HVX voor ogen heeft: impliciet en expliciet leerlingen kennis laten maken met alles wat de wereld te bieden heeft. Desiree maakte hier echt tijd voor in designmeetings en nam de leerlingen heel serieus. Leerlingen vonden het fantastisch om betrokken te zijn en te worden.

Desiree en haar team schuiven niet zomaar wat meubilair naar binnen. Er wordt gekeken naar wat er is en bestaand meubilair dat technisch nog prima in orde is, wordt meegenomen in de nieuwe omgeving. Zo nodig na een transformatie. Klassieke schooltafeltjes kregen bijvoorbeeld een nieuw werkblad en leerlingen waren actief in het lakken ervan. Op deze manier kregen de leerlingen mee dat niet alles opnieuw aangeschaft hoeft te worden.

De leerlingen hebben op veel manieren een duidelijke stempel gedrukt op de omgeving. Zo kozen zij voor rustigere kleuren dan we aanvankelijk voor ogen hadden. Ook gaven ze de voorkeur aan natuurlijke materialen, waaronder hout. De wens van heel veel planten is gehonoreerd. Een Greenteam van leerlingen onderhoudt deze nu. Heel mooi om te zien hoe leerlingen naar een ruimte kijken en er een duurzame verbinding mee aangaan."

Evert-Jan Oppelaar

Onderwijspionier en docent HVX

Onderwijspionier en docent HVX

Onderwijspionier en docent HVX

Opdrachtgever aan het Woord

Een inspirerende samenwerking

"Wij werkten al eerder met Inside Options. Het afgelopen jaar hebben we gekeken naar hoe de eerste ruimte gebruikt werd en dat meegenomen in het ontwerp voor de tweede ruimte. Dat kenmerkt de samenwerking met Desiree: luisteren, kijken, samen denken en samen werken.

Desiree nam dat heel letterlijk door een groep leerlingen intensief mee te nemen in het ontwerpproces. In een onderwijsproject van 3 maanden hebben leerlingen goed kunnen ervaren hoe een ontwerpproces in elkaar steekt en hoe het is om een lang project af te ronden. En dat is precies wat HVX voor ogen heeft: impliciet en expliciet leerlingen kennis laten maken met alles wat de wereld te bieden heeft. Desiree maakte hier echt tijd voor in designmeetings en nam de leerlingen heel serieus. Leerlingen vonden het fantastisch om betrokken te zijn en te worden.

Desiree en haar team schuiven niet zomaar wat meubilair naar binnen. Er wordt gekeken naar wat er is en bestaand meubilair dat technisch nog prima in orde is, wordt meegenomen in de nieuwe omgeving. Zo nodig na een transformatie. Klassieke schooltafeltjes kregen bijvoorbeeld een nieuw werkblad en leerlingen waren actief in het lakken ervan. Op deze manier kregen de leerlingen mee dat niet alles opnieuw aangeschaft hoeft te worden.

De leerlingen hebben op veel manieren een duidelijke stempel gedrukt op de omgeving. Zo kozen zij voor rustigere kleuren dan we aanvankelijk voor ogen hadden. Ook gaven ze de voorkeur aan natuurlijke materialen, waaronder hout. De wens van heel veel planten is gehonoreerd. Een Greenteam van leerlingen onderhoudt deze nu. Heel mooi om te zien hoe leerlingen naar een ruimte kijken en er een duurzame verbinding mee aangaan."

Evert-Jan Oppelaar

Onderwijspionier en docent HVX

Ontdek meer

Klaslokalen

Media & Design

KSH Hoofddorp

Earth Lab

Herbert Vissers College

plan een consult

Op zoek naar een schoolgebouw dat onderwijs stimuleert?

plan een consult

Op zoek naar een schoolgebouw dat onderwijs stimuleert?

plan een consult

Op zoek naar een schoolgebouw
dat onderwijs stimuleert?

plan een consult

Op zoek naar een schoolgebouw dat onderwijs stimuleert?

plan een consult

Op zoek naar een schoolgebouw dat
onderwijs stimuleert?