Leerruimte HVX2

HVC NIEUW-VENNEP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Leerruimte voor een nieuwe onderwijsmethode”

Scholengemeenschap HVC introduceerde in 2017 een nieuwe schoolmethode: HVX. Uitgangspunt van dit leerconcept: leerlingen aan het roer van hun eigen ontwikkeling en persoonlijke groei. De dagindeling is in deze aanpak anders dan anders. Na een gezamenlijke start volgen de leerlingen hun eigen programma. Dit vraagt om een flexibele leeromgeving met een eigentijds design. En dat is gelukt. Meerdere klassieke lokalen zijn getransformeerd tot een uitdagende leer- en werkomgeving.

De HVX-leerruimte is samen met de leerlingen en de docenten ontwikkeld. Het resultaat is een samenspel van verschillende belevingswerelden. Zo kan er worden gewerkt in de Focus Room, de Library, de Studio, de Maker Space, de Genius Room, de Explore Room of op de Plaza. In elke ‘wereld’ is een coachhoek waar leerlingen kunnen overleggen en sparren met een docent. Hier vindt elke leerling iedere dag opnieuw de optimale werk- en ontdekplek.

De belevingswerelden zijn tot in detail uitgewerkt. De Library bijvoorbeeld. De wanden, stoelen en tafels van deze leerruimte zijn nu bekleed met de overbodig geworden Winkler Prins uit de bibliotheek van de school. Lampjes gemaakt van boeken vormen een creatieve finishing touch.

HVX zal altijd met de leerlingen en hun behoeften en wensen meegroeien. HVX is nooit af.

 

oplevering september 2019
opdrachtgever HVC
locatie Nieuw-Vennep
ruimte leerruimte
oppervlakte 430 m² 

 

 

“Een inspirerende samenwerking”

“Wij werkten al eerder met Inside Options. Het afgelopen jaar hebben we gekeken naar hoe de eerste ruimte gebruikt werd en dat meegenomen in het ontwerp voor de tweede ruimte. Dat kenmerkt de samenwerking met Desiree: luisteren, kijken, samen denken en samen werken.
Desiree nam dat heel letterlijk door een groep leerlingen intensief mee te nemen in het ontwerpproces. In een onderwijsproject van 3 maanden hebben leerlingen goed kunnen ervaren hoe een ontwerpproces in elkaar steekt en hoe het is om een lang project af te ronden. En dat is precies wat HVX voor ogen heeft: impliciet en expliciet leerlingen kennis laten maken met alles wat de wereld te bieden heeft. Desiree maakte hier echt tijd voor in designmeetings en nam de leerlingen heel serieus. Leerlingen vonden het fantastisch om betrokken te zijn en te worden.
Desiree en haar team schuiven niet zomaar wat meubilair naar binnen. Er wordt gekeken naar wat er is en bestaand meubilair dat technisch nog prima in orde is, wordt meegenomen in de nieuwe omgeving. Zo nodig na een transformatie. Klassieke schooltafeltjes kregen bijvoorbeeld een nieuw werkblad en leerlingen waren actief in het lakken ervan. Op deze manier kregen de leerlingen mee dat niet alles opnieuw aangeschaft hoeft te worden.
De leerlingen hebben op veel manieren een duidelijke stempel gedrukt op de omgeving. Zo kozen zij voor rustigere kleuren dan we aanvankelijk voor ogen hadden. Ook gaven ze de voorkeur aan natuurlijke materialen, waaronder hout. De wens van heel veel planten is gehonoreerd. Een Greenteam van leerlingen onderhoudt deze nu. Heel mooi om te zien hoe leerlingen naar een ruimte kijken en er een duurzame verbinding mee aangaan.”

Evert-Jan Oppelaar

onderwijspionier en docent HVX

Andere projecten van het HVC: HVX1HVX2 | HVX3HVX4 | Huiskamer | Personeelskamer | Biologie lokaal